De huidige sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen aan den Rijn rijdt vanaf 13 december door naar Utrecht Centraal. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. De inzet van de extra treinen is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen provincie Zuid-Holland, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Regio Holland Rijnland, NS, ProRail en de betrokken gemeenten langs het traject Leiden-Utrecht.
Frederik Zevenbergen, gedeputeerde Verkeer en Vervoer van Zuid-Holland: “Reizigers kunnen nu in en rond de ochtend- en avondspits vier keer per uur met de trein tussen Leiden en Utrecht reizen. Hierdoor wacht je maximaal 14 minuten op je trein. Je reis verspreiden over de dag helpt, maar voor de mensen die niet aan de spitstijden ontkomen, kunnen we nu reizen met de trein nog fijner maken!”
Stations
Vanaf 13 december rijden de extra sprinters op werkdagen twee keer per uur tijdens de brede spits en stoppen op de volgende stations: Leiden Centraal - Leiden Lammenschans - Alphen aan den Rijn - Bodegraven - Woerden - Vleuten - Utrecht Terwijde - Utrecht Leidsche Rijn - Utrecht Centraal. Dit wordt de eerste rechtstreekse verbinding tussen Leiden - Alphen aan den Rijn - Bodegraven enerzijds en Vleuten - Utrecht Terwijde - Utrecht Leidsche Rijn anderzijds. Dus reizigers die op deze stations instappen kunnen zonder overstappen naar alle stations op deze lijn reizen.
De intercity’s rijden de hele dag twee keer per uur en stoppen op de volgende stations:
Aanpassingen aan infrastructuur en lichter materieel
Om de frequentieverhoging mogelijk te maken waren verschillende aanpassingen aan de infrastructuur in Bodegraven en Alphen aan den Rijn noodzakelijk. Zo sloot ProRail in Bodegraven zes onbeveiligde spoorwegovergangen en zijn andere overwegen aangepast voor een veiligere verkeerssituatie. In Alphen aan den Rijn werd een wissel vervangen, zodat treinen sneller het station in en uit kunnen rijden. De treinbeveiliging en stroomvoorziening is aangepast. En er zijn raildempers geplaatst om geluid te verminderen.
Gemeente Bodegraven-Reeuwijk paste de verkeerssituatie bij de overweg op de Goudseweg aan om filevorming op de spooroverweg te voorkomen en om een veiligere verkeerssituatie voor fietsers te creëren. Ook is de doorstroming van het verkeer op de overweg verbeterd. Hiervoor verkortte ProRail de tijd dat de spoorbomen bij de overweg Goudseweg per keer gesloten zijn.
Het verhogen van de frequentie is ook mogelijk doordat NS de Intercityverbinding met Sprintertreinen rijdt. Deze treinen kunnen sneller optrekken en zijn minder zwaar. Hierdoor waren er minder aanpassingen nodig aan het spoor en kon het project sneller worden gerealiseerd. Een bijkomend voordeel is dat de Sprinters een gelijkvloerse instap (daarmee toegankelijk voor mindervalide reizigers) en rolstoelvriendelijke toiletten hebben.
Toekomstplannen
Samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Regio Holland Rijnland, NS, ProRail en alle gemeenten langs het traject Leiden-Utrecht onderzoekt Provincie Zuid-Holland ook de mogelijkheden voor een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk en de mogelijkheid om ook buiten de spits meer treinen te laten rijden.