ZUID-HOLLAND - De provincie Zuid-Holland reageert teleurgesteld op het kabinetsbesluit over de Delta Rhine Corridor (DRC). Minister Hermans (Klimaat en Groene Groei) heeft bekendgemaakt dat het project wordt uitgekleed tot alleen waterstof- en CO₂-leidingen. Het besluit over waterstof en CO₂ is positief. Tegelijk vindt Zuid-Holland dat hiermee een historische kans om meerdere grote opgaven tegelijk aan te pakken wordt gemist: de veiligheid langs het spoor verbeteren, de industrie verduurzamen en de woningbouw versnellen.

Het kabinet heeft besloten dat de Delta Rhine Corridor, een ondergrondse verbinding van Rotterdam via Noord-Brabant naar Limburg en Duitsland, zich in eerste instantie beperkt tot waterstof- en CO₂-leidingen. Hoewel het besluit ruimte laat voor het later toevoegen van andere leidingen, blijft onduidelijk wanneer en hoe dit kan gebeuren. Er wordt geen jaartal genoemd en er komt ook geen organisatie die de leidingstrook gaat beheren. Voor de cruciale elektriciteitskabels die eigenlijk in de corridor zouden komen, moeten nu nieuwe routes worden gezocht. Voor waterstof en CO2 moet de grond mogelijk al twee keer open. Een nieuwe route voor de elektriciteitskabels zorgt daarbovenop voor nog meer overlast.

'Buisleidingen verbeteren veiligheid'

“We hebben buisleidingen keihard nodig om het gebied langs het spoor veiliger te maken”, zegt gedeputeerde Frederik Zevenbergen (vervoer). “Treinen met gevaarlijke stoffen overschrijden al jarenlang het officiële risicoplafond op het spoor van Rotterdam via de Drechtsteden, Breda, Tilburg, Eindhoven en Venlo. Dat betekent dat de kans op een ernstig ongeval in bewoond gebied te groot is. De komende jaren wordt de dreiging mogelijk nog groter: wanneer de waterstofdrager ammoniak vervoerd moet worden én er extra woningbouw komt langs het spoor is het nog onvermijdelijker om veiligere routes aan te wijzen voor gevaarlijke stoffen op het spoor. Maar buisleidingen zijn overduidelijk de beste oplossing om de veiligheid te verbeteren.”

'Regie over energietransitie oppakken'

Gedeputeerde Arne Weverling (transitie haven en industrie): “Voor een veilige en coherente energietransitie in het Rotterdams haven- en industriegebied is het noodzakelijk om optimale verbindingen tussen industriegebieden te hebben. In dat licht is het jammer dat de scope van de Delta Rhine Corridor verder versmalt. Tegelijk is het goed dat er een besluit wordt genomen om de aanleg van leidingen voor CO2 en waterstof mogelijk te maken. Ik roep het kabinet op tot verbeelding én daadkracht: regie op de transitie is nodig en vraagt om duidelijke en snelle besluiten die het transport van andere stoffen en elektriciteit vergroten en versnellen. Uitstoot omlaag, verdienvermogen vooruit.”

De provincie roept het kabinet met klem op tot een bredere aanpak. Minister Hermans geeft in haar brief aan alternatieve routes te gaan zoeken voor de elektriciteitskabels. Ook stelt ze dat andere leidingen in de toekomst mogelijk alsnog kunnen worden toegevoegd aan de corridor, maar zonder concrete toezeggingen. De provincie Zuid-Holland blijft bereid om mee te denken over een betere aanpak.