Een detectielus in het asfalt is een maatregel die ervoor zorgt dat een verkeerslicht de fietser ‘opmerkt’. De nieuwe, slimme detectielus is richtingsgevoelig en ‘weet’ ruim van te voren dat een fietser het kruispunt nadert, waardoor het verkeerslicht sneller op groen springt. Of wat langer groen blijft, als er nog een volgende fietser nadert. De fietser hoeft zo niet of minder lang te wachten totdat hij het kruispunt kan oversteken. Door deze innovatie toe te passen wordt het veiliger op het kruispunt en kan de fietser fijn doortrappen, vrijwel zonder dat het andere verkeer hier hinder van ondervindt.
Detectielussen en andere innovatieve toepassingen
De slimme detectielussen worden in de zomer van 2022 gelegd. Er komen lussen bij fietsoversteekplaatsen op de N208 bij Lisse, de N444 bij Sassenheim, de N492 bij Rhoon, Poortugaal en Hoogvliet en de N206 in Zoeterwoude en Leiden. Waar de N206 de N447 kruist in Leiden, komt een thermische camera die fietsers in de fietstunnel detecteert en vanuit dat signaal de verkeerslichten tipt dat er een fietser in aantocht is. Bij de fietsoversteekplaats op de N213 bij Naaldwijk komen niet alleen detectielussen, ook worden de fietsverkeerslichten voorzien van een wachttijdvoorspeller. Als fietsers dan toch moeten wachten, weten ze precies hoe lang en kiezen ze er minder snel voor om toch door rood te rijden.
Meer ruimte voor de fietsers
Soms zullen fietsers toch moeten wachten. Bij 2 kruisingen wordt daarvoor meer ruimte gecreëerd. In Naaldwijk, bij de kruising met de Middelbroekweg, en in Hoogvliet, bij de kruising met de Koddeweg, wordt daarom nieuwe belijning aangebracht. Bij de laatste kruising wordt ook de fietsoversteek verbreed, door het naastgelegen voetpad te verplaatsen.